2010-06-05

Stulet land

Moder med pinfärsk liten telning.

Karl Oskar:
Här är jag min egen, på mina ägandes marker, här
Bestämmar jag ensam, nu fråger jag inte någon om lov

Nöjd:
Dina marker - Jag ska säja dej
Vad en indian har sagt till mej
Man äger inte jorden, och vad man inte äger
Det kan man inte sälja inte heller köpa
Så marken där vi står - den tillhör inte dej. den tillhör alla

Karl Oskar:
Vad är det du står och säjer, är inte markerna mina

Nöjd:
Allt är stulet, allt är taget från indianerna!

Karl Oskar:
Jag har köpt det! För en dollar och tjugofem cents per acre!

Nöjd:
Det var tjyvgods som du köpte!
Tala tyst om dina marker!

Karl Oskar:
Jag har handlat enligt lagen...

Nöjd:
... som inte gällar indianer!!
Indianer tvingades att upplåta sin mark.
Och till vilket pris!
En dollar för varje 20.000 acres. En cent för 200 tunnland!
Nelson!
NELSON! Och kyss mej sen i arslet!


Här är det fler som får sina fiskar varma och syrliga.
"Scarcely had the week begun when Israel's warrior "commandos" stormed a Turkish boat bringing aid to Gaza and shot nine of the passengers dead. Yet by week's end, the protesters had become "armed peace activists", vicious anti-Semites "professing pacifism, seething with hate, pounding away at another human being with a metal pole". I liked the last bit. The fact that the person being beaten was apparently shooting another human being with a rifle didn't quite get into this weird version of reality."

0 comments:

Skicka en kommentar

Tillåtna HTML taggar: <b>, <i>, <a>