2010-08-02

Möjligheternas valstrategi

SAP måste nog ha en av de underligaste valstrategierna. Man ger ut ledarens idéer om politiken som är partiets valmanifest i bokform inför slutspurten på valrörelsen. Inget fel i det men det kostar ca 200 kronor att ta del av budskapet. Ingen PDF eller annan kopia av texten finns på webben för den som vill ta reda på vad SAP och ledaren har för idéer.

På SAP webbsidan finner man denna magra vägledning om man vill ha tag i valmanifestet:

"För mer information
Recensionsex kan beställas via Norstedts PR-avdelning: ...
För frågor angående utgivningen kontakta Norstedts publicistiska chef Per Faustino
"

En länk till Bokia eller vad det annars finns för försäljningsställen hade ju underlättat försäljningen och royalty till upphovsrättsinnehavaren. Inte mycket till slipade entreprenörer där som vet hur man säljer och ökar profiten.

Trots denna brist på entreprenörskap kan man inte komma ifrån intrycket att upphovsrättsinnehavaren försöker slå mynt av den uppmärksamhet som valrörelsen ger.

Man hade ju gärna använt bokomslaget för att illustrera men jag har inte lyckats hitta någon bild så man inte riskerar att bryta mot upphovsrätten.

Jag förmodar att denna bok omfattas av sedvanlig upphovsrätt. Det innebär att om SAP entusiaster eller andra mångfaldigar och sprider det politiska budskapet på nätet begår de ett lagbrott. Vi lever i en underlig tid.


Att avgångna politiska potentater ger ut böcker om sin gärning och förmodligen också hoppas kunna göra sig en slant är knappast något konstigt. Inte heller Obamas förtida copy cat kan jämföras, om än förmodligen en medveten politisk strategi så var det inte en valplattform för ett parti.

0 comments:

Skicka en kommentar

Tillåtna HTML taggar: <b>, <i>, <a>