2010-09-19

Val




Det kan förstås ha ett tvetydigt budskap när den välbetalda rörelseeliten symboliserar detta något märkliga budskap.

Vinnare, Högern som gjort sitt bästa val sen rösträtten infördes, klart mer alarmerande än att SD kom in denna gång. Nu får vi en regering som är än mer dominerad av Moderaterna, om nu det är möjligt.

Jag som precis läst Sahlins bok noterade en viss skillnad på förlusttalet på valvakan och det som dominerade boken. I boken var det mest "jag" som genomförde det ena och andra på valvakan var det inte ett ord om att "jag" hade något ansvar utan det var uteslutande vi och rörelsen misslyckats.

Störst av vinnare/förlorare var S med -4,4%, därefter M med +3,9%. Man kan även notera "samma skillnad mellan de andra vinnarna Mp och Sd, Mp +2,0%, Sd upp 2,8%

Vad jag är trött på KG Bergström och hans fantasifulla spekulationer om hur det blir med SD i riksdagen. Som jag tror kommer SD inte att ställa till med nyval och sätta sig på tvären, att de kommit dit där de är beror på att de ägnat sig åt disciplinerat föreningsarbete. Jag tror dom kommer att sitta still i båten, innerst tror jag de förstår att de inte kommer att få något inflytande denna mandatperioden. Men de kommer i ett helt annat ekonomiskt läge med partistöd och ett antal riksdagsledamöter som förmodligen får ett kraftigt lönelyft. Det ger ekonomi så de ska utvidga sitt föreningsarbete och föra sig än mer hörda. Nu kommer de att vara med i TV när det är partidebatter etc. Jag tror inte de är så dumma att de spelar bort detta på ett nyval.

Och med fortsatt och förstärkt "arbetslinjepolitik" kommer de naturligtvis att få än större underlag som missnöjesparti. Egentligen skulle det nog vara lite dåligt för dem med "inflytande" dvs att förhandla och kompromissa och få väljare som känner sig svikna. Som "paria" kan de ha kvar sin roll av att slå underifrån och utifrån.

För att inte tala KG och andra i SVT som har som ett mantra om hur bra Alliansen dvs Reinfeldt/Borg skött krisen, precis som om rekordfall i BNP och skyhög arbetslöshet r inte var ett mått på hur landets ekonomi går.


Men de beramade opinionsmätningarna klarade sig med glans,speciellt då SVT Väljarindex.
A - SVT Väljarindex
B - 5649 av 5668 valdistrikt räknade
A B
Alliansen 49,4 49,3
M 30 30
Fp 6,9 7,1
C 6,5 6,6
Kd 6 5,6
     
Rödgröna 43,6 43,6
S 29,2 30,8
Mp 8,7 7,2
V 5,7 5,6
     
Sd 5,3 5,7
     
Övriga   1,4

5 comments:

Björn Nilsson sa...

Ja, så länge inte SD-are får för sig att skära sig i ansiktet i direktsändning i TV bör de väl klara sig rätt bra.

Teckentydaren sa...

Har för mig att det var någon i den amerikanska valrörelsen som försökte sig på det där tricket med att försöka rista in nåt i pannan, denne skulle ha blivit överfallen av Obama supporters har jag för mig det var. En miss var förstås att det han försökte rista in i pannan skrevs spegelvänt. ;-)

Men jag tror nog att Sd kommer att vara nöjda med vad de uppnått, det är en helt annan plattform/tribun än de haft tidigare. De stora vinnarna Reinfeldt/Borg kan nog lugnt räkna med att Sd inte kommer att ställa till med något större väsen så högerregimen kommer på skam. En och annan fråga kan förstsås falla på att Sd röstar som de röda laget. Det troliga är nog att Mp (när valdammet lagt sig) kan köpas för sådant som Högerregimen anser viktigt och som Sd ev skulle kunna fälla. I stora drag är nog Sd också anhängare av sk "arbetslinje" i högertappning.

Reinfeldt/Borg med 30% i ryggen kan ställa till med mer skada för folket i det här landet än Sd kan fantisera ihop i sin vildaste fantasi.

Nu är det väl bara en tidsfråga innan alla glädjekalkyler om den ljusnande framtiden för landets ekonomi får allt dystrare toner, det är ju i början av perioden yxan ska gå så man sen inför nästa val kan gödsla lite i folks plånböcker så man ger intryck av att vara en framgångsrik regim.

Björn Nilsson sa...

Kanske minns fel, men jag tror det var en kvinnsperson som försökte framställa sig som överfallen och knivskuren av obama-anhängare. Samt att personen inte ansågs riktigt klar i knoppen. Det sista är ju ett sätt att undslippa efterräkningar.

Det KAN ju finnas en öppning framåt och att Alliansen kraschar innan nästa val på grund av någon kris, men jag antar att om en sådan kris skulle uppstå så kommer oppositionen att göra bort sig igen och inte utnyttja chanserna.

Teckentydaren sa...

Nu är det nog så att någon större omprövning på vänstersidan inte kommer att ske. Men om så hade det ju inte varit helt fel om detta mot förmodan hade skett innan ett ev. nyval.

Man fick inte intryck av något Mea Culpa i Sahlins förlorartal i går. Min misstanke är att de får bildligt talat dra henne från ordförandeposten skrikande och sprattlande om de vil byta ut henne. S verkar inte heller direkt ha någon tradition av att ledaren kritiseras öppet och än mindre att en som man inte är nöjd med byts ut.

Erik Norelius: (AB 13/3 2009) När jag numera ser på arbetarrörelsens ledare ser jag mest förlorare.
För en tid sedan blev jag uppringd av en gammal s-redaktör som föreslog att vi skulle ställa oss i spetsen för en namninsamling med uppmaning till Mona Sahlin att dra sig tillbaka. ...
...
Trots allt vill jag tro att Mona Salin inte är dummare än att hon själv förstår att hon kan vara på väg att orsaka den politiska och fackliga arbetarrörelsens undergång. Det dubbelt besvärliga är ju att både LO och flera av fackförbunden har dåligt ledarskap.
...

Björn Nilsson sa...

Det behövs nog såväl medlemsuppror som sprickor i ledningarna hos SAP och V för att få någon rättelse. Eftersom medlemmarna är tämligen kuschade tror jag mest på att motsättningar inom de ledande grupperna kan göra att diverse falluckor utlöses under olämpliga ledare. Men eftersom man är kompisgäng där den ene kliar den andres rygg måste eventuella sparkade ledare få anständiga reträttposter. Finns det landshövdingestolar lediga snart för Sahlin och Ohly? Sedan finns ju det påpekades rätt rejäla problem med ledningen i LO - vad gör man med förbrukade fackbasar?

Skicka en kommentar

Tillåtna HTML taggar: <b>, <i>, <a>