2011-02-27

Konstigt


Dessa glaskuber och fler därtill fanns utställda på kommunens konstmuseum. Iden var att kuben paketerades i FedEx lådan och FedEx personalen stod för skapandet av konstverket när glaskuben gick sönder under transporten till utställningarna. Glaskuben var tillverkad för att passa precis i en standard FedEx låda. Glasskivorna var förvisso av laminerat glas men jag förmodar att det trots det kan finnas en risk att det kan bli vassa glasbitar som kan skada de som hanterar lådan.

På kommunens konstmuseum råder fotoförbud så det blev till att ta bilden utifrån, förmodar att detta fortfarande är tillåtet. Man vågar väl inte visa bilder som tagits i smyg på insidan trots att där är ett antal personer som har som uppgift att övervaka besökarna så inget olovandes som tex fotande förekommer.

Förmodar att konstnärer i allmänhet har det så förspänt att de inte behöver den gratisreklam det skulle vara om bilder på deras verk spreds på bloggar och liknande förmodligen bara ett litet fåtal som har det så knapert att de skulle ha nytta av det.

4 comments:

Björn Nilsson sa...

Nja, de flesta konstnärer har det väl inte så väl förspänt, snarare tvärtom tror jag ... frånsett det, det kanske är konstens bräcklighet i en brutalglobaliserad värld som här skall symboliseras?

Teckentydaren sa...

Jag skummade lite i en intervju med konstnären, som jag förstod det så var det processen eller så att säga verklighetens omständigheter som skulle skapa konsten eller något sådant. Sen var det upp till betraktaren att lägga in vilken betydelse den ville se.

Ibland tycker jag det verkar som om de som har liten kommersiell framgång är de som är hårdnackade i inställningen till upphovsrätt. Ibland kan jag få intrycket att det är principiellt, att har de rätt att bestämma hur det ska synas ska minsann ingen få se olovandes. Min övertygelse är att för de flesta som ställer ut på kommunens konsthall och för konsthallen själv skulle fritt fotande för privat bruk och även icke kommersiellt användande på nätet inte på något nämnvärt sätt kunna påverka deras kommersiella intressen negativt, troligen tvärtom. Mesta möjliga uppmärksamhet skulle förmodligen ligga i deras intresse.

Björn Nilsson sa...

Jag tycker det är skumt med konstnärer som slänger ut diverse skräp på golvet och sedan säger "det är upp till åskådaren att bestämma vad det föreställer". Om jag gjorde en installation i form av en hög skräp skulle jag åtminstone ställa en skylt bredvid där det står "sophög" så att ingen bestämmer fel!

Teckentydaren sa...

Jo många gånger blir man lite undrande vad det är fråga om och inte ens om man verkligen anstränger sig kan man få det till att bli ”intressant” och kul på något sätt.

Men ett museum för modern konst som jag alltid tycker det är roligt att besöka är Louisiana Danmark. Tänkte jag skulle inviga den nya Citytunneln med ett besök där när och om kylan släpper sitt järngrepp om de södra delarna och släpper fram lite vår. Dä får man fotografera både inne och ute så mycket man vill av deras egen kollektion, dock har även de restriktionerna på specialutställningar. Det är de som ställer verken till förfogande som bestämmer om de får fotograferas eller inte.

Skicka en kommentar

Tillåtna HTML taggar: <b>, <i>, <a>