2011-06-26

Aftonbladet




Varför lånar sig en stor tidning som Aftonbladet till sådant här skojeri, alltså annonsen om att man skulle kunna vinna en iPhone mm. Det kvittar vilket svar man anger alla är det rätta för att deltaga och ”vinna”. Sen kommer man till ytterligare en idiotgrej som ska verka tävlingsbetonad sen ska man uppge namn, adress, telefonnummer och e-post. En snabb sökning på nätet och man förstår att det är skojeri. Nu är det inget nytt utan har funnits i ett antal år så att Aftonbladet inte skulle förstå detta är inte troligt.

Man kan läsa på inte så sällan välinformerad källa som Flashback i en tråd från 2009:

”Dessa planet49 rd media är rena lurendrejarna, dom låter dig göra "gratis" test t.ex IQ och du tror det är helt seriöst sen skriver du ju i ditt namn o adress eftersom du gärna vill vinna det dom lovar dig.
Första "varningen" är att om du t.ex svarat på en IQ test så ber dom dig att fylla i ett formulär medan "resultatet" klargörs. Där fyller du i allt vad dom vill veta för att "sälja" dig samt debitera "kostnader" sen kommer du till t.ex en iphone som du tror du kan vinna utan insats eftersom IQ-testet" var ju gratis de lurar dig att tro du deltager gratis, men när du kommer fram till den "vinst" du kan vinna (2 options" ) så skall du betala 20kr för ett SMS för att deltaga. Här blir nog de flesta förbannade och säkerligen kontaktar "företaget" för att de inte vill ha något med dem att göra. De skickar i sin tur "tack för ditt mail" ev för att kunna debitera dig, du har säkert också ev fyllt i något där dom kan skicka SMS och ev debitera.”

1 comments:

Skicka en kommentar

Tillåtna HTML taggar: <b>, <i>, <a>