2011-09-15

Telefon och datorskojare

Fick ett samtal från en som pratade engelska med indisk brytning, han frågade efter Mrs, jag sa att ingen sådan fanns endast en Mr. Då presenterade denne figur sig med något namn sa att han ringde från Microsoft och att de hade kännedom om att min dator fungerade dåligt och att jag hade oavsiktligt laddat ner mappar med typ virus. Han ville att jag skulle sätta mig vid datorn och följa hans instruktioner.

Jag sa då att det var konstigt eftersom jag inte hade någon dator, han ursäktade sig och sa att det varit ett misstag. Tyckte det var lättare att avsluta honom så än att sätta igång utfrågning för att avslöja honom som skojare. Kunde förstås också dragit till med att jag hade Linux eller Mac OS och varit förvånad att Microsoft ringde. Man kunde ju också sagt att man hade piratkopia och och inte rimligen kunde vara berättigad till pyttemjuks support.

Sökte på nätet och hittade förstås att detta hade varit ett förekommande fenomen sen ett antal år tillbaks. Även de fallen jag läste om var det folk med indisk brytning på engelskan. Eftersom de håller på så måste det ju vara folk som går på vad det nu är de ska lura folk till. Man blir förvånad att folk går så sådant här, det är ju så uppenbart skojeri. Som om Microsoft skulle sitta och bevaka datorerna som kör Windows och ha koll på vad de laddar ner, det skulle bli ett ramaskri om något sådant kom ut.

Virus phone scam being run from call centres in India
Britons targeted by cold callers pretending to be from Microsoft phoning to fix a fake computer problem

“this scam, which has been going on quietly since 2008 but has abruptly grown in scale this year [2010], is being run from call centres based in Kolkata, by teams believed to have access to sales databases from computer and software companies.”

Ökända virusbedragare ringer även svenskar
Bedragare fortsätter ringa samtal om falsk Microsoft-support. Egentligen vill de ha kontroll över din dator. Nu har samtalen spridits till Sverige.

Ett annat irriterande telefoniproblem är callcenter som ringer säljsamtal, dessa ringer automatiskt till ett antal abonnenter åt gången för att den stackars callcenter slaven inte ska ha glapp i säljsamtalen. Så att de inte ska uppehållas av väntan på att någon svarar eller att det är upptaget. Så de ringer automatiskt och de som faktiskt svara när det ringer kan då mötas av tystnad eller att det lagts på i andra ändan eftersom de tillhörde överskottet som blir när man ringer många fler än säljarna hinner prata med. Ett otyg som gott kunde förbjudas, om sådant här ökar än mer i omfattning så börjar nog allt fler att skaffa hemligt nummer som bara lämnas ut till de som behöver ha det.

0 comments:

Skicka en kommentar

Tillåtna HTML taggar: <b>, <i>, <a>